قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
  • بررسي عدالت از ديدگاه امام علي(ع) با تكيه بر نهج البلاغه
  • اعتدال در اندیشه و کلام شهید مطهری
  • شهید مطهری و اعتدال
  • تفسیر نظریه اعتدال توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فعالیتهای اجتماعی
  • گوشه ای از زندگی ام البنین
  • آنچه در پي مي آيد مقاله اي است كه در آن نويسنده با استناد به برخي آيات قرآن كريم، موضوع اعتدال و ميانه روي در زندگي و بخصوص در عبادات را مورد بررسي قرار داده و راهكار نفوذ اجتماعي در ميان مردم و براي تبليغ دين را تشريح كرده است كه با هم آن را ازنظر مي گذرانيم.


    ادامه مطلب
    [ 10 / 12 / 1392برچسب:اعتدال و ميانه روي در زندگي, ] [ 22:20 ] [ ا.امینیان ]

    حضرت امير عليه السلام مي ‌فرمايند: «ما جايگاه ميانه ‌ايم، عقب افتادگان بايد به ما ملحق شوند و تندروان غلوکننده بايد به سوي ما باز گردند.» بي گمان زيادروي و کوتاهي که از آن به افراط و تفريط ياد مي کنند از نظر بيشتر مردم امري ناپسند و زشت است. از اين رو همواره به ديگران سفارش مي شود که از زياده روي و کوتاهي کردن در هر کاري پرهيز شود. به نظرمي رسد که اين سفارش حکم عقلاني باشد. از اين رو در ادبيات فارسي از آن به اعتدال ياد مي شود که بر گرفته از عدل است. به نظر ايشان کسي که در مسير عدالت است به دو سوي افراط و تفريط گرايش ندارد؛ زيرا عدل به معناي قرار دادن هر چيزي در جاي خود است، چنان که به کارگيري هر چيزي براي کار خاص خود مي تواند به مفهوم عدل نزديک باشد.


    ادامه مطلب
    [ 29 / 11 / 1392برچسب:اعتدال از منظر امير مؤمنان, ] [ 2:6 ] [ ا.امینیان ]

    تصور کنيد سه گروه ناچارند برای رسيدن به آب از يک مبداء به سمت درياچه ای حرکت کنند. آنها برای رسيدن به درياچه فقط دو روز فرصت دارند،زيرا پس از اين مدت آب درياچه خشک می شود. گروه اول با عجله به سمت درياچه حرکت می کنند،اما به خاطر سرعت زياد متوجه پرتگاهی که در مقابل درياچه قرار دارد نمی شوند و به داخل آن سقوط می کنند . گروه دوم با سرعت متوسط و طبيعی به سمت درياچه حرکت می کنند. اين گروه در روز دوم به درياچه می رسند و از آب آن استفاده می کنند. و اما گروه سوم به خاطر سرعت بسيارکم خود بعد از هفت روز به مقصد می رسند و اثری از درياچه نمی بينند زيرا آب آن خشک شده است،بنابراين اين گروه هم مانند گروه اول از بين می روند.همان طور که در اين داستان ديديد تنها گروه دوم که با رعايت اعتدال و باسرعت متوسط مسير خود را پيمودند، توانستند زنده بمانند و از آب درياچه استفاده کنند . خوشبختانه اين اصل ساده ( رعايت اعتدال و ميانه روی) در مورد همۀ جنبه های زندگی صدق می کند و با استفاده از آن می توان از بسياری از رخدادهای ناخوشايند جلوگيری کرد.


    ادامه مطلب
    [ 29 / 11 / 1392برچسب:فضيلت ميانه روی, ] [ 2:1 ] [ ا.امینیان ]

    امام خمینی (ره ) بعنوان فقیهی عالیقدر و صاحبنظر در اندیشه اسلامی همواره دغدغه احیاء دین و اصلاح فكر دینی را داشته اند . احیاء اسلام اصیل و اسلام ناب كه در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی دارای مسئولیت است و پاسخگوی نیازهای و آلام انسان امروز است از دستاوردهای بزرگ امام بوده است . اسلام نابی كه امام معرفی می كند مكتبی است كه در مقابل مكاتب بشری شرق و غرب می ایستد و راهی نوین را در برابر پای انسان مسلمان می گذارد. در چارچوب اندیشه امام و گفتارهای ایشان همواره شاهد تمایزی قاطع و جدی میان اسلام ناب در مقابل اسلام آمریكایی هستیم .


    ادامه مطلب
    [ 18 / 11 / 1392برچسب:امام خمینی, ] [ 21:57 ] [ ا.امینیان ]

    حضرت امام در زندگی شخصی با اعتدال و میانه روی فردی بسیار موفق بود ، در مقام تدریس فقه ، عرفان ، و فلسفه نیز استادی بسیار موفق و نیز شخصیتی موفق در رهبری یک انقلاب وکسی که توانست با کمترین خسارت آن هم با وجود گروهها و گروهک هایی بسیارتندرو اعم از گروههای اسلامی ، سکولار یا مارکسیست انقلاب را به پیروزی برساند .در آثار امام 98 بار واژه اعتدال و 44 بار واژه معتدل به کار رفته است .ایشان چندین مورد اعتدال معرفتی را در موضوع توجه به ظواهر و باطن شرع مطرح کرده اند ...


    ادامه مطلب
    [ 18 / 11 / 1392برچسب:امام و اعتدال, ] [ 21:41 ] [ ا.امینیان ]
    صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
    .: Weblog Themes By Payame Mehr :.

    درباره وبلاگ

    به وبلاگ من خوش آمدید
    موضوعات وب
    امکانات وب
    ورود اعضا:

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 20
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 20
    بازدید ماه : 20
    بازدید کل : 5374
    تعداد مطالب : 29
    تعداد نظرات : 8
    تعداد آنلاین : 1

    Alternative content


    دریافت کد پیغام خوش آمدگویی